Google verzamelt informatie uit diverse bronnen zoals webpagina's, door gebruikers ingediende inhoud (bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf en Maps), gescande boeken, openbare databases op het internet, en vele andere bronnen.
De Drie Basisstappen van Google
Crawling
De eerste stap is het ontdekken van welke pagina's op het web bestaan. Aangezien er geen centraal register is van alle webpagina's, zoekt Google voortdurend naar nieuwe pagina's en voegt deze toe aan zijn lijst van bekende pagina's. Dit proces omvat:
- Bekende Pagina's Bezoeken: Google bezoekt pagina's die het al eerder heeft ontdekt.
- Links Volgen: Google vindt nieuwe pagina's door links te volgen van bekende naar onbekende pagina's.
- Sitemaps: Website-eigenaren kunnen een lijst met pagina's (sitemap) indienen om door Google te laten crawlen. Gebruik je een beheerde webhost zoals Wix of Blogger, dan kunnen zij Google op de hoogte stellen van nieuwe of bijgewerkte pagina's.
Wanneer Google een URL ontdekt, bezoekt het de pagina om te analyseren wat erop staat. Google rendert de pagina, onderzoekt de tekst en niet-tekstuele inhoud, evenals de algemene visuele lay-out. Hoe beter Google je site begrijpt, hoe beter de match met mensen die naar jouw inhoud zoeken.
Tips voor betere crawling:
- Zorg ervoor dat Google alle pagina's van je site kan bereiken en dat ze correct worden weergegeven. Gebruik de Mobile-Friendly test tool voor een snelle controle.
- Voor een enkele nieuwe of bijgewerkte pagina, dien de URL individueel in bij Google. Voor meerdere nieuwe of bijgewerkte pagina's, gebruik een sitemap.
- Zorg ervoor dat je startpagina een goed sitenavigatiesysteem bevat met links naar belangrijke secties en pagina's.
- Link naar pagina's die Google al kent, maar vermijd links in advertenties, betaalde links op andere sites, en links in commentaren die de Google Webmaster Richtlijnen niet volgen.
2. Indexeren
Na het ontdekken van een pagina, probeert Google te begrijpen waar de pagina over gaat. Dit proces heet indexeren. Google analyseert de inhoud, catalogiseert afbeeldingen en videobestanden en slaat deze informatie op in de Google-index, een enorme database verdeeld over vele computers.
Tips voor betere indexering:
- Gebruik korte, betekenisvolle paginatitels.
- Maak gebruik van duidelijke paginakopteksten die het onderwerp van de pagina weerspiegelen.
- Gebruik tekst in plaats van afbeeldingen om inhoud over te brengen. Voorzie video's en afbeeldingen van alt-tekst en andere attributen.
3. Serving (en Ranking)
Wanneer een gebruiker een zoekopdracht invoert, probeert Google het meest relevante antwoord uit zijn index te vinden op basis van vele factoren. Hierbij houdt Google rekening met de kwaliteit van de antwoorden en andere factoren zoals locatie, taal en apparaat van de gebruiker. Zo krijgt een gebruiker in Parijs andere resultaten voor 'fietsenmaker' dan een gebruiker in Hongkong. Google accepteert geen betaling om pagina's hoger te rangschikken; de rangschikking gebeurt programmatisch.